23.11.08

Είναι αυτός πολιτισμός?

Edit: Επειδή η mafalda είχε δίκιο ότι η αρχική μου ανάρτηση ήταν λειψή, αποφάσισα να περιλάβω κομμάτια από τα σχόλιά μου για να γίνει πιο σαφής.

Αν και όλοι παθαίνουν παράκρουση με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης είναι το σημαντικότερο πολιτισμικό δρώμενο της πόλης και κάθε χρόνο έχει πληθώρα φανατικών οπαδών και υποστηρικτών, ανάμεσά τους και πολλοί από τους συγγραφείς και αναγνώστες του Biographix, το φετινό Φεστιβάλ μου άφησε μια πικρή αίσθηση.

Προσωπικά πιστεύω ότι αυτό που με εκφράζει φέτος καλύτερα από όλα σχετικά με το φεστιβάλ, είναι η παρακάτω φωτογραφία από αυτοκόλλητο που βρήκα στους χώρους του φεστιβάλ.



Θα αναφέρω στη συνέχεια τους λόγους που συμφωνώ με το αυτοκόλλητο.

Πρίν από περίπου 10 μέρες είδαμε στο Ολύμπιον, στο χώρο δηλαδή του φεστιβάλ το "Βίκυ-Χριστίνα-Βαρκελώνη", την τελευαία ταινία του Woody Allen, ενός από τους πλέον καταξιωμένους καλλιτέχνες, στην τιμή των 6€. Γιατί το φεστιβάλ, που είναι και επιδοτούμενο από το Υπουργείο Πολιτισμού έχει ακριβότερο εισητήριο? Δεν είναι δυνατόν μια ταινία που παρήχθει από μια εταιρεία με σκοπό το κέρδος να έχει φθηνότερο εισητήριο από ένα φεστιβαλ με πολιτισμικό χαρακτήρα! Δεν πρέπει άλλωστε να ξεχνάμε ότι το κράτος, μέσω του υπουργείου πολιτισμού και άλλων φορέων,επιδοτεί το φεστιβάλ με τους φόρους μας και ότι υπάρχουν πολλοί χορηγοί.

Σκοπός του φεστιβάλ (θα έπρεπε να) είναι να σου γνωρίσει ταινίες που δεν έχεις τη δυνατότητα να δείς στους εμπορικούς κινηματογράφους και καλλιτέχνες που δεν είναι γνωστοί στο ευρύ κοινό, ενώ παράλληλα να εμβαθύνει στο έργο γνωστών και καταξιωμένων καλλιτεχνών. Το ακριβότερο εισιτήριο (πέρσι ήταν 5€, δηλαδή αύξηση τιμής 40%) αποθαρρύνει τον μέσο θεατή να πειραματιστεί με νέους καλλιτέχνες και νεοτροπίες. Πιο δύσκολα δίνει κάποιος 7€ για να δεί έναν άγνωστο σκηνοθέτη από τις Φιλιππίνες, παρά για τον Όλιβερ Στόουν. Άρα ακυρώνει και το σκοπό του.

Αν και υπάρχουν οι κάρτες του φεστιβάλ, που πραγματικά προσφέρουν μεγάλη έκπτωση σε όσους έχουν το χρόνο και τη διάθεση να παρακολουθήσουν πολλές ταινίες, δεν συμφέρουν για τον μέσο θεατή που μπορεί/θέλει να παρακολουθήσει 3-4 ταινίες. Για να βγάλουν τα λεφτά τους πρέπει να δείς το λιγότερο 9 ταινίες (για την κάρτα των 60€) δηλαδή μια ταινία κάθε μέρα.
Η κάρτα ουσιαστικά σε ωθεί σε μια "υπερκατανάλωση" ταινιών. Πιστεύω ότι είναι καλύτερο να δεις 4-5 ταινίες καλές ή κακές, αλλά να σε αγγίξουν, να τους δώσεις και κάποιες μέρες χρόνο να κατασταλάξουν μέσα σου, παρά να είσαι με το πρόγραμμα στο χέρι όλη μέρα και να τρέχεις από αίθουσα σε αίθουσα. Πολιτισμός θα ήταν να υπάρχουν κάρτες για 2 ταινίες ή 2 άτομα με 10€.

Επίσης είναι ακριβό και για την ποιότητα της προβολής: οι περισσότερες αίθουσες είναι χάλια! Αν εξαιρέσεις το Ολύμπιον και τις αίθουσες στην αποθήκη 1, οι υπόλοιπες είναι μικρές για το κοινό, αλλά και ως οθόνη. Στο Τελλόγλειο, μουσείο τέχνης, τις δείχνουν με προτζέκτορα σε μουσαμά προβολής! Πέρσυ δείξαν ταινία από DVD γιατί είχαν τεχνικά προβλήματα! Αξίζουν 7€ αυτά τα χάλια? Δεν πρέπει να έχει το φεστιβάλ τις υποδομές που του αξίζουν πριν αξιώσει τέτοιο εισιτήριο?

Δεν είμαι αρνητικός απέναντι στο Φεστιβάλ ώς θεσμό, ούτε απέναντι στους θεατές του, ανάμεσά τους είμαι κι εγώ άλλωστε. Αλλά δεν παύω να έχω απαιτήσεις και να θέλω να βελτιώνεται αντί να χειροτερεύει.

Edit: Τα αποτελέσματα από τη δημοσκόπιση του in.gr δεν είναι θετικά για το φεστιβάλ.




22 σχόλια:

mafaldaQ είπε...

Αν και είναι κάπως ημιτελής η πρώτη πρόταση… «Αν και όλοι παθαίνουν παράκρουση με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ανάμεσά τους και πολλοί από τους συγγραφείς και αναγνώστες του Biographix,», δεν συμφωνώ με τον όρο παράκρουση, όπως και αν σκόπευε να ολοκληρωθεί η πρόταση. Ότι χαιρόμαστε πάρα πολύ, είναι γεγονός. Ότι τις 10 ημέρες, που κρατάει το Φεστιβάλ, μονοπωλεί τον ελεύθερο χρόνο μας, είναι επίσης γεγονός. Όμως, για ποιο λόγο, αυτό είναι αρνητικό; Γιατί εξ ορισμού, λέξη παράκρουση, έχει αρνητική χροιά, για αυτό και ζητώ και την διευκρίνιση.

Ακόμα μια διευκρίνιση. Υπονοείς ότι στο Φεστιβάλ, πρόβαλαν το έργο τους, δημιουργοί, λιγότερο καταξιωμένοι από ότι ο Woody Allen; Ίσως ναι αλλά και ίσως και όχι. Ας μην τα ισοπεδώνουμε όλα.
Ναι συμφωνώ ότι το εισιτήριο είναι ακριβό και μάλιστα ακριβότερο από κάθε άλλη χρονιά, αλλά ,από την άλλη, όπως σε κάθε μεγάλο Φεστιβάλ, δίνεται η δυνατότητα να παρακολουθήσει κάποιος, όσες περισσότερες αντέχει, σε πολύ μειωμένη τιμή, με τις διάφορες κάρτες (http://www.filmfestival.gr/default.aspx?page=597). Επιπλέον, με κάθε μπυρίτσα, κέρδιζες πρόσκληση και όπως κάθε χρόνο, στο τελευταίο πεντάλεπτο, έμπαιναν, σχεδόν όλοι.

Πολλά πράγματα δεν είναι πολιτισμός και πολλά πράγματα είναι πολιτισμός. Προσωπικά, προτιμώ να πληρώνω, για όσα είναι πολιτισμός και όχι για όσα δεν είναι. Επειδή, όμως φορολογούμαι, βάναυσα, για όλα, το Φεστιβάλ, είναι ένα από αυτά, που δεν με πονάει τόσο πολύ. Όμως, Μάριε, με πονάει πολύ η επίπεδη και η βιαστική γκρίνια.

Silver είπε...

Το εν λόγω αυτοκόλλητο το είδα και εγώ. Είναι αλήθεια ότι φέτος το εισιτήριο ήταν πιο άκριβο από τις προηγούμενες χρονιές. Ωστόσο, επειδή έχω δεί το φεστιβάλ και απο μέσα άλλα και απ'έξω έχω να πώ ότι για μένα, τουλάχιστόν, το φεσιβάλ δεν είναι οι τελετές, τα βραβεία κλπ. Είναι ο κόσμος που περιμένει υπομονετικά να δει 5-10 διαφορετικές ταινίες από αυτές που βλέπει όλο τον υπόλοιπο χρόνο. Είναι μια ευκαιρία να "μπερδέψει" πολλά είδη μαζί, να κρίνει, να προβληματιστεί.
Οι λόγοι αύξησης του εισιτριου είναι δικοί τους, δεν με απασχολούν. Και μην νομίζεις ότι εκεί μέσα δουλεύουν άτομα με την απίστευτη γνώση στο χώρο, ή ακόμα και με επαφή με τα προβλήματα των εκτός.
Το θέμα είναι να μην βαλλόμαστε όλοι εναντίον μιας διοργάνωσης που κακα τα ψέματα, μας φέρνει σε επαφή με πράγματα που δεν έχουμε συχνά την ευκαιρία να τα δούμε.
Μπορεί τα 7 ευρώ να μην είναι πολιτισμός, κανονικά θα έπρεπε τ εισιτήριο να είναι στη μισή τιμή, απ'όσο ξέρω σε παρόμοια φεστιβάλ εκτός Ελλάδας οι τιμές είναι σαφώς καλύτερες, αλλά δεν νομίζω ότι θα αππτελέσουν τροχοπέδη για όσους θέλουν πραγματικά να δουν κάτι διαφορετικό, καλό 'η κακό αυτό δεν έχει σημασία. Το θέμα είναι να διευρύνεις τους ορίζοντες σου όσο μπορείς περισσότερο.
Και στην τελική ας πάμε να δούμε 5 ταινίες και ας μην πιούμε 5 ποτά έξω...
Συγνώμη αν φάνηκα δηκτική ή οτιδήποτε άλλο...

e. είπε...

Δεν έχω άποψη για το Φεστιβάλ μια και δεν το έχω παρακολουθήσει ποτέ. Πάντως η τιμή του εισιτηρίου για κάθε ταινία κάνει σχεδόν απαγορευτική την παρακολούθηση πολλών ταινιών από τους πολλούς - και η έκπτωση για το πακέτο, στο επίπεδο του 10-15% αν δεν κάνω λάθος, δεν βελτιώνει και πολύ την κατάσταση. Πιστεύω ότι εκεί είναι το θέμα, και όχι στους δημιουργούς ή στο τι είναι πολιτισμός. Θα προτιμούσα λοιπόν να έβλεπα μια πιο ελκυστική τιμή στο πακέτο, παρά δωρεάν προσκλήσεις με τις μπύρες δωρεάν είσοδο στο τελευταίο πεντάλεπτο.
Το ίδιο σχόλιο θα έκανα και για όλα όσα είναι φορείς πολιτισμού (π.χ. τα θέατρα των οποίων οι τιμές βρίσκω ότι είναι εξωφρενικές, οι εκθέσεις κ.λπ.)

mafaldaQ είπε...

Η έκπτωση είναι κάπως καλύτερη από 10 με 15%. Για παράδειγμα, για έναν επισκέπτη, που σκοπεύει να παρακολουθήσει αποκλειστικά και μόνο το 10ήμερο, η κάρτα κοστίζει 60 ευρώ και σου δίνει δικαίωμα για 10 Χ 3 ταινίες την ημέρα. Σύνολο 30 ταινίες, που με εισιτήριο θα ήταν 210 ευρώ. Εγώ επιλέγω την ετήσια, γιατί με 20 επιπλέον ευρώ, έχω δωρεάν είσοδο και στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ. Φέτος κατάφερα μόνο στα Παρασκευοσαββατοκύριακα και παρακολούθησα 21 ταινίες.

Σαφώς, η είσοδος του 5λεπτου, δεν αποτελεί ουσιαστική επιχορήγηση, επί του εισιτηρίου, αλλά ως ενέργεια, μου δίνει την εντύπωση, ότι το Φεστιβάλ, δεν έχει την λογική επιχείρησης, με πρωταρχικό σκοπό το κέρδος. Και να επισημάνω ότι και εμένα με ενοχλεί το υψηλό εισιτήριο και πολλά άλλα πράγματα. Απλά με ενοχλεί κάπως περισσότερο, να είναι το μοναδικό, που αποκομίζει κάποιος, από το Φεστιβάλ.

ZlatkoGR είπε...

Επειδή εγώ θέλω να φανώ δηκτικός αλλά δεν προλαβαίνω, θα σχολιάσω μόνο λιγάκι την e. και θα επανέλθω πιθανώς για τα υπόλοιπα...

Εγώ πλήρωσα 80€ για ετήσια κάρτα. Είδα 36 ταινίες (και μερικές μικρού μήκους που δεν υπολογίζω) και πλήρωσα την καθεμία δηλαδή 2.22€.

Ακόμη, σκοπεύω να δω πάνω-κάτω άλλα τόσα ντοκιμαντέρ στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ τον Μάρτη, η κάρτα μου το καλύπτει και αυτό. + του ότι έχω κάποιες εκπτώσεις στο merchandise και στις εκδόσεις του φεστιβάλ. Α, και αν ήμουν φοιτητής θα πλήρωνα όχι 80 αλλά 50€ γι' αυτό.

Άρα σίγουρα δε μιλάμε για έκπτωση στο επίπεδο του 10-15%. Και βέβαια δε μπορούν να δουν όλοι 36 ταινίες. Αλλά και τις μισές να δεις (λιγότερες από 2 τη μέρα δηλαδή), πάλι συμφέρει. Τώρα αν πας για μια προβολή; Ε, όπως σκας τα 8.5€ στα multiplex, έτσι θα τα σκας κι εδώ...

zero2one είπε...

Συνήγορος:

α) Έχουμε ξανασυζητήσει -αλλού- για τα έξοδα που έχει το φεστιβάλ το οποίο ανοίγει συγκεκριμένες αίθουσες μόνο για αυτό το σκοπό, τους πολλούς επώνυμους φιλοξενούμενους και άλλα.

β) Μην ξεχνάτε τις δωρεάν προβολές και τα κολπάκια τύπου "τελευταίο 5λεπτο" όπου δεν πληρώνεις (-;

γ) Το επιχείρημα της κάρτας είναι πολύ σημαντικό.

Κατήγορος:

α) Από την άλλη βέβαια, το φεστιβάλ επιδοτείται από το υπουργείο πολιτισμού και δεν [θα έπρεπε να] είναι ο σκοπός του να βγάλει κέρδος

β) Οι πιο πολλές από τις ταινίες _δεν_ είναι από εκείνες που ζητούν ένα σκασμό λεφτά για δικαιώματα.

γ) Η κάρτα των 80 ευρώ βολεύει αν δεις πάνω από 11 ταινίες. Θα μπορούσαν ίσως να έχουν και μια κάρτα των 30-40 ευρώ για 5-7 ταινίες αντίστοιχα.

Είναι προφανές ότι δε μπορούμε να πούμε περισσότερα χωρίς να δούμε τον αναλυτικό προϋπολογισμό του φεστιβάλ καθώς και την οικονομική θέση του υπουργείου (-: Αυτό που θέλουμε είναι καλύτερη διαχείριση των χρημάτων του, ώστε να μπορεί να χρηματοδοτήσει περισσότερο και να ρίξει κι άλλο τις τιμές των εισητηρίων (ή να παρέχει κι άλλες "υπηρεσίες" στην ίδια τιμή. Βέβαια, αυτό είναι γενικότερο ζητούμενο για τις εκάστοτε κυβερνήσεις μας (-;

Προσωπικό σχόλιο: Ο γράφων μια ζωή ονειρεύεται άμεση δημοκρατία μέσω της τεχνολογίας. Αν είχαμε όλοι εμείς (=οι έλληνες πολίτες) ένα λόγο στο συμβούλιο που αποφασίζει τιμολόγια, λίστα ταινιών, φιλοξενούμενων, κατανομή εξόδων; Δε λέω απόλυτη εξουσία, απλώς ένα λόγο...

mmjrules είπε...

Ουυυ, χαίρομαι που άναψα τα αίματα!

@MafaldaQ:
Δε θέλω να μειώσω κανέναν από τους δημιουργούς, και πολλοί από αυτούς είναι εξίσου ή και μεγαλύτερα ονόματα(Stone, Kitano, κτλ), αλλά η συντριπτική πλειοψηφία είναι άγνωστοι στο ευρύ κοινό και μόνο σινεφίλ μπορεί να τους γνωρίζουν. Έτσι το εισητήριο των 7€ είναι ουσιαστικά τροχοπέδη για τον απλό κόσμο να πειραματιστεί με κάτι καινούριο, γιατί δύσκολα δίνει κάποιος 7€ για κάποιον άγνωστο σκηνοθέτη από το Μπαγκλαντές. Άρα δεν είναι πολιτισμός, αφού δε σου δίνει το έρισμα να γνωρίσεις κάτι νέο. Αν είναι να δώσεις 7€ για κάποιον που είναι ήδη γνωστός, τι κέρδισες? Τι έμαθες καινούριο?

Για την κάρτα βρίσκω τα επιχειρήματά σας εντελώς άκυρα γιατί ο περισσότερος κόσμος δεν έχει χρόνο για να δει πάνω από 10 ταινίες για να βγάλει τα λεφτά του. Οι περισσότεροι θα δουν 2-3 ταινίες, γιατί δεν αντέχουν περισσότερο και γιατί δεν έχουν το χρόνο. Το να πληρώνουν αυτοί 7€ την προβολή είναι δίκαιο? Δεν είναι τιμωρία που δεν μπορούν να αφιερώσουν 10 ολόκληρες μέρες στο φεστιβάλ?

Επίσης είναι ακριβό και για την ποιότητα της προβολής: οι περισσότερες αίθουσες είναι χάλια! Αν εξαιρέσεις το Ολύμπιον και τις αίθουσες στην αποθήκη 1, οι υπόλοιπες είναι μικρές για το κοινό, αλλά και ως οθόνη. Στο Τελλόγλειο τις δείχνουν με προτζέκτορα σε μουσαμά προβολής! Πέρσυ δείξαν ταινία από DVD γιατί είχαν τεχνικά προβλήματα! Αξίζουν 7€ αυτά τα χάλια?

Όσο για το παράκρουση: 30 και 36 ταινίες σε 10 μέρες, πώς αλλιώς μπορεί να οριστεί? 3 ταινίες την ημέρα Χ 1,5 ώρα = 4,5 ώρες κάθε μέρα! Πάντως δεν το έγραψα για να σας μειώσω, απλά για να δείξω ότι είστε τόσο ενθουσιασμένοι με αυτό, που δεν βλέπετε τα αρνητικά του!

@Ζλατκο
"Ε, όπως σκας τα 8.5€ στα multiplex, έτσι θα τα σκας κι εδώ..."

Δεν είναι έτσι, γιατί για το φεστιβαλ τα σκας και από τους φόρους σου (κρατικούς και δημοτικούς!), άρα πρέπει να είναι φτηνότερο.

Δεν είναι δυνατόν μια ταινία (Βικυ-Χριστίνα-Βαρκελώνη)που παρήχθει από μια εταιρεία με σκοπό το κέρδος να έχει φθηνότερο εισητήριο από ένα φεστιβαλ με πολιτισμικό χαρακτήρα!

Τέλος, αν δεν κάνω λάθος, σε άλλο ποστ χαρήκατε που υπήρχε και αντίλογος, γιατί σας κακοφαίνεται τώρα?

mmjrules είπε...

@ Σιλβερ

Άρα συμφωνούμε: κι εγώ πιστεύω ότι το φεστιβάλ είναι κάτι μοναδικό για τη Θεσσαλονίκη, το μεγαλύτερο πολιτισμικό γεγονός της πόλης. Γι'αυτό όμως θα έπρεπε να το στηρίζουν περισσότερο και να μη το υποβιβάζουν με τέτοιες κινήσεις!

Πόσο περισσότερο κόσμο θα είχαν με εισητήριο 5€?

mmjrules είπε...

Και κάτι τελευταίο:
"Όμως, Μάριε, με πονάει πολύ η επίπεδη και η βιαστική γκρίνια."

Μπορεί το ποστ μου να ήταν χωρίς την απαραίτητη αιτιολόγηση, αλλά στο σχόλιο μου παρέθεσα πολλούς λόγους γιατί αυτό δεν είναι πολιτισμός(αίθουσες, δυνατότητες για το μέσο θεατή, τιμή σε σχέση με εμπορικές ταινίες, κρατική χρήματοδότηση).

Από την άλλη οι απαντήσεις σας κινήθηκαν σε προσωπικά κυρίως κριτήρια: Εμένα μου αρέσει το φεστιβάλ, είναι κάτι μοναδικό στην πόλη, είδα τόσες ταινίες, άρα κέρδισα τόσο % και έβγαλα τα λεφτά μου.

Άρα ποιος κάνει επίπεδη και βιαστική κριτική για να υπερασπιστεί τις επιλογές του?

ZlatkoGR είπε...

Απορώ αν ήθελες να μας προσβάλλεις τι θα έλεγες. Εγώ λοιπόν, επειδή αισθάνομαι προσβεβλημένος, δε θα συνεχίσω. Γιατί άμα συνεχίσω, θα γίνουμε κώλος και δε θέλω.

Αν σου φαίνονται πολλά τα 7 ευρώ, να μην τα ξαναδώσεις. Εμένα δε μου φαίνονται (αν και θα γούσταρα να ήταν χαμηλότερα, όπως πχ θα γούσταρα να ήταν χαμηλότερα η ΔΕΗ ή ο ΟΤΕ) και θα συνεχίσω να πηγαίνω.

mafaldaQ είπε...

Χαίρομαι πάρα πολύ με τον αντίλογο και είναι κάτι που πιστεύω ότι βοηθάει στην βελτίωση, όλων, σχεδόν των πραγμάτων. Αλλά για να είμαι ειλικρινής, δεν διάβασα κάποιον ουσιαστικό αντίλογο, πέρα του «Γιατί το εισιτήριο κοστίζει 7 ευρώ». Όπως έγραψε και η e. αυτή η ερώτηση, θα μπορούσε να γίνει, για άλλα χίλια «ακριβά» πολιτιστικά προϊόντα στην Ελλάδα. Για ποιο λόγο αναρωτιέσαι μόνο για το Φεστιβάλ;

Αν δεν είσαι «οπαδός» του Φεστιβάλ Κινηματογράφου, καταλαβαίνω να βρίσκεις την επιχειρηματολογία της κάρτας άκυρη και να θεωρείς το μέγιστο της παρακολούθησης τις 2-3 ταινίες. Αλλά από την στιγμή, που ξέρω, ότι είσαι «οπαδός» του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ και εκεί θα φροντίσεις να βρεις τον χρόνο και να παρακολουθήσεις τουλάχιστον καμιά δεκαριά ντοκιμαντέρ, σε βρίσκω, απλά άδικο.

Όσο για τις αίθουσες, θα συμφωνήσουμε. Το Τελλόγλειο είναι απαράδεκτο και δεν πηγαίνω. Ότι ταινία και να έχει. Δεν αξίζει ούτε καν για δωρεάν προβολή. Για ποιον λόγο δεν το αναφέρεις στο αρχικό post; Στην αρχική έλλειψη επιχειρηματολογίας κινήθηκε το σχόλιο μου. Την οποία από ότι βλέπω την παραδέχεσαι. Αναγκαστικά κινηθήκα σε οικονομικό άξονα επειδή το αρχικό θέμα ήταν το κόστος του εισιτηρίου.

Ακριβώς επειδή το αγαπάω πολύ το Φεστιβάλ και πηγαίνω σε όσες περισσότερες μπορώ, μπορώ να γράψω για τα αρνητικά του και να είμαι και πολύ αυστηρή, γιατί το «στηρίζω» χρόνια. Και φυσικά και θα κάνω post, στο οποίο θα τα αναφέρω. Το κόστος του εισιτηρίου, θα είναι ένα από αυτά τα πολλά. Και άλλα τόσα τα θετικά. Εσύ θα μπορούσες να επιχειρηματολογήσεις για τα θετικά ή είσαι τόσο αρνητικά διακείμενος όσο ισχυρίζεσαι ότι είμαι εγώ θετικά;

«Τέλος, αν δεν κάνω λάθος, σε άλλο ποστ χαρήκατε που υπήρχε και αντίλογος, γιατί σας κακοφαίνεται τώρα?»
Επειδή απάντησα, θεωρείται ότι μου κακοφάνηκε; Υπήρχε περίπτωση να μην απαντήσω;

Unknown είπε...

Εγώ γιατί έχω την εντύπωση ότι άκουσα μπηχτές για την απουσία του Υπουργείου Πολιτισμού από το φεστιβάλ φέτος; Δεν το έψαξα περεταίρω είν' η αλήθεια, αλλά έχω την εντύπωση ότι το υπουργείο φέτος δεν υποστήφιξε το φεστιβάλ όσο τις προηγούμενες χρονιές, κι ίσως αυτό να εξηγεί την "αναρρίχηση" του εισιτηρίου.

Χωρίς να έχω καταφέρει ούτε και φέτος να παρακολουθήσω κάποια ταινία, η μόνη κριτική με την οποία μπορώ να συμφωνήσω από προσωπική μου εμπειρία είναι αυτή που αφορά το κατά πόσο συμφέρει η κάρτα των €60, δεδομένου του ότι απευθύνεται όντως σε θεατές που έχουν τη δυνατόητα να διαθέσουν χρόνο για πολλές προβολές. Αυτό αφήνει απ' έξω μεγάλη μερίδα των εργαζόμενων στον ιδιωτικό τομέα και σχεδόν όλους τους οικογενειάρχες με μικρά παιδιά. Όσον αφορά αυτές τις μεγάλες κατηγορίες πολιτών, όντως η αγορά της κάρτας δε συμφέρει.

Τώρα το κατά πόσο ο καθένας από αυτούς μπορεί και θέλει να διαθέσει €7 για να δει κάτι διαφορετικό, αυτό είναι άλλη ιστορία. Το γεγονός ότι τα Village και τα Ster είναι πίτα κάθε Π-Σ-Κ δείχνει ότι η δυνατότητα για τους περισσότερους υπάρχει.

Επίσης δεν ξέρω κατά πόσο ένα event λιγότερο εμπορικού χαρακτήρα αξίζει (από τη σκοπιά των διοργανωτών πάντα) να προσπαθήσει να έλξει το κοινό με καλύτερα οικονομικά πακέτα κ.λπ, ειδικά όταν οι επιδοτήσεις έχουν... πτωτικές τάσεις. Κι αν κρίνω από την ανταπόκριση του κοινού, ίσως δε χρειάζεται και να το κάνει. Ίσως η πόλη να έχει περισσότερη ανάγκη το φεστιβάλ απ' ό,τι το αντίστροφο...

Απ' τη στιγμή όμως που αυτά τα €7 ευρώ συχνά τα πετάμε από εδώ κι από εκεί χωρίς να το πολυσκεφτούμε (ενδεχομένως εσύ, Μάριε, να μην το κάνεις, η πλειοψηφία όμως το κάνει), η τιμή του εισιτηρίου μέσα στα πλαίσια της γενικότερης ακρίβειας, επιδοτούμενης και μη, που μας μαστίζει, μου φαίνεται εμένα προσωπικά μέσα στα όρια του λογικού. Τόσα δίνουμε για δυο καφέδες. Φυσικά και είμαστε από τις ακριβότερες χώρες και φυσικά κάτι πρέπει να γίνει γι' αυτό, αλλά το όλο θέμα είναι ένας φαύλος κύκλος απ' όποια μεριά κι αν το δεις.

mmjrules είπε...

@Evi
Για μένα το χειρότερο είναι αυτή η απάθεια σχετικά με την άνοδο των τιμών: Όλα ακριβαίνουν, ε, τι πειράζει, ας πληρώσουμε και το φεστιβάλ πιο ακριβά.

mmjrules είπε...

Έχω γράψει ένα σχόλιο, αλλά κόπηκε το ίντερνετ πριν προλάβω να το ανεβάσω, θα το ανεβάσω ξανά μεθαύριο που θα έχω πάλι το laptop μου.

Unknown είπε...

@mmjrules: Δε νομίζω προσωπικά ότι ο κόσμος μένει απαθής απέναντι στην ακρίβεια. Ούτε ο κόσμος ούτε τα ΜΜΕ. Ειδικά ως προς αυτό πιστεύω όλοι με τον τρόπο μας ο καθένας προσπαθούμε να την αντιμετωπίσουμε, είτε μποϋκοτάροντας ακριβά προϊόντα είτε τροποποιώντας τις συνήθειές μας...

Το ότι η τιμή εισόδου στο Φεστιβάλ είναι ένας κρίκος μιας τεράστιας αλυσίδας είναι γεγονός αναμφισβήτητο, πιστεύω. Αλλά το να καταδικάσω την πολιτιστική αξία του Φεστιβάλ επειδή το πήρε κι αυτό η μπάλα μου φαίνεται παράλογο. Πώς να μην το έπαιρνε δηλαδή; Αφού το κρατικό ταμείο είναι μείον... Το ότι το αποδέχομαι σαν αναμενόμενη συνέπεια δε σημαίνει ότι είμαι απαθής απέναντι στην ακρίβεια. Ειδικά όσον αφορά την ακρίβεια, που μας τσούζει όλους, δεν πιστεύω ότι υπάρχει η παραμικρή απάθεια. Μπορεί να μην αρκεί η αντίδραση του καθενός μας για να αλλάξει το τοπίο, παρ' όλα αυτά ό,τι περνά από το χέρι μας το κάνουμε. Και αν κάποιος αποφασίσει ανάμεσα στα άλλα να μποϋκοτάρει και το φεστιβάλ κινηματογράφου, δεκτό και σεβαστό. Αλλά άλλο να καταδικάζεις μια συγκεκριμένη έκφανση της γενικότερης ακρίβειας όπως η τιμή του εισητηρίου, και άλλο να αμφισβητείς την αξία ενός θεσμού ο οποίος αναπόφευκτα "συμπαρασύρεται" από τη γενικότερη οικονομική κατάσταση γιατί πολύ απλά δεν μπορεί να σταθεί από μόνος του. Νομίζω αυτό είναι και το μόνο σημείο στο οποίο, κατά τη γνώμη μου, "αστόχησε" εν μέρει το αρχικό σου κείμενο.

Χωρίς λοιπόν να θεωρώ τη γενικότερη ακρίβεια "μοιραία" και να τη δέχομαι με απάθεια, απλά πιστεύω ότι το Φεστιβάλ ενδεχομένως "να μην είχε άλλη επιλογή". Αν οι επιχορηγήσεις έπεσαν λόγω της γενικότερης κρίσης, που μάλλον κάτι τέτοιο συνέβη, είναι νομίζω απόλυτα λογικό κι αναμενόμενο κάτι τέτοιο να φανεί στην τιμή της εισόδου...

Anakiklosis είπε...

Ένα πρόβλημα του φεστιβάλ είναι οτι πέρα από το κοινό που μάζεψε, που το βλέπουν ως must έξοδο αυτή την περίοδο, αποκόπτεται από τον σταθερό πυρήνα των θεατών του, κυρίως από τους φοιτητές, που από ότι φαίνεται θα αρχίσουν να την ψάχνουν αλλού.Πέρυσι είδαμε πέρα απο φεστιβάλ και μερικά αφιερωματάκι στο ψιλοτσαμπαντάν και γλυκαθήκαμε. Το κόστος και το κόψιμο των δωρεάν προβολών όμως φέτος δεν επιτρέπει πολλές επιλογές. Η προσέλευση είναι πάντα καλή, αλλά η απομόνωση των fan ίσως στο τέλος της ημέρας να είναι πιο αρνητικό...

mmjrules είπε...

Αυτό είναι το χτεσινό σχόλιο που θα έγραφα, τώρα δεν ξέρω αν έχει νόημα, αλλά το βάζω έτσι κι αλλιώς
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
@ Mafalda

Μα ήδη έχω μιλήσει θετικά και μάλιστα πιστεύω ότι είναι ότι πιο σημαντικό έχει να δείξει η Θεσσαλονίκη στον πολιτισμικό τομέα.

Αλλά όσο δεν υπάρχει κριτική για τα κακώς κείμενα, τόσο θα χειροτερεύουν τα πράγματα.

Τα άλλα πολιτισμικά αγαθά που είναι ακριβά, δεν γίνονται πάντα από φορείς του υπουργείου πολιτισμού, τα περισσότερα είναι από ιδιωτικές εταιρίες.

Η κάρτα είναι ένα πολύ θετικό βήμα στη σωστή κατεύθυνση, αλλά απευθύνεται πιστεύω όπως λες σε οπαδούς, σε ανθρώπους που έχουν το χρόνο και τη διάθεση για τα αφιερώσουν στο φεστιβάλ.
Αυτό ΔΕΝ είναι πολιτισμός, γιατί ΔΕΝ απευθύνεται στον μέσο άνθρωπο και πολίτη, που πληρώνει και θέλει να μπορεί να απολαύσει αυτά τα πράγματα. Δε θα ήταν καλύτερο να είχαν προσφορά 2 εισιτήρια 10€?
Μόνη σου το λες:"Αν δεν είσαι «οπαδός» του Φεστιβάλ Κινηματογράφου, καταλαβαίνω να βρίσκεις την επιχειρηματολογία της κάρτας άκυρη και να θεωρείς το μέγιστο της παρακολούθησης τις 2-3 ταινίες." Γιατί να απευθύνεται δηλαδή μόνο σε οπαδούς, οι άλλοι δεν έχουν δικαίωμα στον πολιτισμό? Δεν είναι ελιτίστικη αυτή η άποψη? Εμείς οι "οπαδοί" κερδίζουμε τα λεφτά μας, οι υπόλοιποι σκάστε τα κορόιδα!

Διαφωνώ επίσης με την ιδέα των πολλών ταινιών. Το να δεις σε 6 μέρες (2 ΠΣΚ) 21 ταινίες, δηλαδή 3,5 ταινίες την ημέρα, ΔΕΝ είναι πολιτισμός, γιατί σημασία δεν έχουν πόσες ταινίες είδες, αλλά πόσο καλές ήταν και πόσο σε επηρέασαν. Δεν είναι ποσοτικό το ζήτημα, αλλά ποιοτικό.

Πιστεύω ότι είναι καλύτερο να δεις 5 ταινίες και να μπορέσεις να τις νιώσεις, να τις επεξεργαστείς και να "κάτσουν" μέσα σου, παρά να βγεις και να είσαι με το πρόγραμμα στο χέρι και να τρέχεις για την επόμενη προβολή. Δεν είναι μια "καταναλωτική" μανία αυτό?

Αν γράψεις ένα ποστ για τις ταινίες που σου άρεσαν πραγματικά και σε επηρέασαν,όχι "καλή ήταν", αλλά "ΤΟ ΜΙΣΟ ΜΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΓΙΑ ΤΟ DVD!" πόσες από τις 21 (30? Τελικά πόσες είδες?:-) ) θα περιλάβεις? Δεν θα ήταν καλύτερο να δεις από την αρχή αυτές και να πληρώσεις λιγότερα από την κάρτα? Η κάρτα δε σε ωθεί στην υπερκατανάλωση για να βγάλεις τα λεφτά σου? Είναι αυτό πολιτισμός ή καταναλωτισμός?

Είναι αλήθεια ότι εμένα με συγκινεί περισσότερο το φεστιβάλ ντοκιμαντέρ, με τραβάει περισσότερο το είδος. Αλλά αν το εισιτήριο είναι τόσο ακριβό, θα πάω σε ελάχιστα, γιατί δε μου αρέσει να εκμεταλλεύονται το πάθος μου για να με κλέβουν(ξανά).

Τέλος να αναφέρω για όποιον ενδιαφέρεται και έχει διάθεση ότι θα δείξουν 6 ταινίες του φεστιβάλ στο Κιλκίς με είσοδο δωρεάν. Προσφέρω και δωρεάν διαμονή!:-)

Σκοπό δεν έχω να προσβάλλω κανέναν και λυπάμαι αν κάποιος το παίρνει προσωπικά το ζήτημα. Δεν έχω να χωρίσω κάτι μαζί σας, άλλωστε πιστεύω ότι συμφωνούμε στην ουσία, αλλά διαφωνούμε στον τρόπο.

Shiroi Taka είπε...

Ναι, η τέχνη είναι ακριβή. Αυτό δεν είναι κάτι καινούριο.΄Ενα βιβλίο κοστίζει 20-30 ευρώ. Μια θεατρική παράσταση 20. Ένα CD 18-20. Για να μην συζητήσουμε για τιμές πινάκων, παραστάσεων στο Μέγαρο, συναυλιών κλπ. Αλλά στον κόσμο στον οποίο ζούμε, η τέχνη θεωρείται, δυστυχώς, πολυτέλεια και όχι κάτι τόσο απαραίτητο όσο η ανάσα. Και, δυστυχώς, τα περισσότερα άτομα που έχω γνωρίσει στη ζωή μου ως τώρα, δεν θα έδιναν δεκάρα για οτιδήποτε έχει σχέση με τέχνη.
Μέχρι τη στιγμή, λοιπόν, που θα αλλάξει η βασική κοσμοθεωρία περί τεχνών, οι επιθυμούντες αυτές θα κάνουν θυσίες - αποδεχτείτε το.
Και δεν υπάρχει χειρότερο από το να πω "Αφού είναι ακριβά, σταματώ να πηγαίνω". Αν σκεφτούν έτσι όλοι, του χρόνου το εισιτήριο θα είναι 250 ευρώ (που λέει ο λόγος)για να βγουν τα βασικά έξοδα. Και θα το πληρώσουν άτομα που θα έτρωγαν ένα χρόνο μόνο ρύζι και μακαρόνια για να απολαύσουν το πάθος τους. Ωραία, και αν αυτό μας κάνει κολλημένους στα μάτια κάποιων, τι να γίνει...
Και όσο για το "καταναλωτική μανία" που γράφει ο mmjrules: μα αυτό δεν είναι ακριβώς το νόημα του φεστιβάλ; Η αναζήτηση μέσα σε ένα πλήθος ταινιών αυτής της μιας που θα μιλήσει στην ψυχή; Όσο λιγότερες δεις, τόσο μικρότερες και οι πιθανότητές σου να την πετύχεις, ακριβώς γιατί οι περισσότεροι σκηνοθέτες είναι άγνωστοι. Αλλά αυτό το απρόσμενο είναι που κάνει τη χαρά μεγαλύτερη και, για μένα, είναι η ουσία.
Ναι, λοιπόν, να λέμε ότι το ακριβό είναι ακριβό, ποιος λέει όχι, αλλά δεν χρειάζονται σχόλια για παρακρούσεις και σχετικά - τρέλλα έχω και το ξέρω, χεχε!

bunnysuicides είπε...

prαγματικά, το θέμα του εισητηρίου ισχύει. 7 ευρώ για μία ταινία είναι πολύ για ένα φεστιβάλ όπου υποτίθεται πως στόχος δεν είναι το κέρδος, αλλά η επαφή του κόσμου με την τέχνη. βέβαια απ΄όλη την εμπειρία μου στο φεστιβάλ, έχω διαπιστώσει πως οι ιθύνοντες στα τέτοια τους το γράφουν το κοινό. μου δίνουν την εντύπωςη ότι γίνεται περισσότερο για να κάνουν τη μόστρα τους, κ λιγότερο -εώς κ καθόλου- να φέρουν κόσμο στις αίθουσες. κ όταν λέω κόσμο δεν εννοώ αυτούς που πηγαίνουν κάθε χρόνο, βγάζουν κάρτα κλπ κλπ, οι οποίοι θα τα δώσουν τα λεφτά έτσι κ αλλιώς, αλλά καινούρια άτομα, που θα ενδιαφέρονταν αλλά λόγω κόστους, δε μπορούν να δώσουν πολλά χρήματα. γενικά, υπάρχουν πολά πράγματα να πει κανείς, ήθελα να κάνω κ εγώ ποστ αλλά πλέον με κάλυψες στα περισσότερα.

dragongrrrr είπε...

Λοιπόν μια που άναψαν τα αίματα…

Πιστεύω ότι το φεστιβάλ ακολούθησε την γενική άνοδο των τιμών. Δεν πιστεύω ότι αυτό το κάνει λιγότερο πολιτισμό, γιατί τότε οτιδήποτε ‘τιμάται’ με οποιοδήποτε ποσό γίνεται εν μέρει εμπόριο και με αυτό τον τρόπο θα αποκλείαμε τα πάντα από τον χαρακτηρισμό ‘πολιτισμός’. Δεν μπορεί να τεθεί ένα ασφαλές κριτήριο, τουλάχιστον οικονομικό για το τι είναι πολιτισμός και τι όχι. Αλλά το θεωρώ ακριβό πολιτισμό, όπως τα εισιτήρια των 100 € για μια συναυλία επώνυμου καλλιτέχνη. Εγώ δεν μπόρεσα να το παρακολουθήσω για διάφορους λόγους αλλά η αλήθεια είναι ότι ακόμα και αν συγκυρίες ήταν απόλυτα ευνοϊκές, δεν θα μπορούσα και πάλι να δω πολλές ταινίες. Το κατά πόσο βγάζει ή όχι τα λεφτά της η κάρτα δεν το ξέρω, γιατί το κόστος της (για μένα) θα ήταν 80 €, με τη μία, και αυτά είναι πολλά για μία κάρτα που σου δίνει την ‘δυνατότητα’ να δεις απεριόριστα ταινίες. (Καλές ταινίες, κακές ταινίες και ταινίες που θα έβλεπες αλλά σου έτυχε κάτι) Επίσης η ταινία είναι πιο βαρύ πεπόνι από το ντοκιμαντέρ και εγώ, όπως και πολλοί άλλοι φαντάζομαι, δεν μπορούν να παίρνουν κάτι τέτοιο σερί. Οπότε η κάρτα αφορά κινηματογραφόφιλους, φανατικούς ή μη, που δεν είναι πιστεύω και ο κανόνας, αλλά μάλλον η εξαίρεση. Οι δυο ταινίες που είδα μου άρεσαν πολύ, σε καμιά περίπτωση δεν θα τις χαρακτήριζα «κατώτερες» από άποψη ψυχαγωγίας από τις εμπορικές των Cineplex, ούτε και ακριβές. Αλλά τις διάλεξα ανάμεσα σε πολλές άλλες, γιατί δυστυχώς ο παράγοντας κόστος είναι σημαντικός. Και η αλήθεια είναι ότι πολύ πιο εύκολα θα ανταποκρινόμουν στο ενδεχόμενο να ΄φεστιβαλιστώ’ και το ρίσκο να δω ταινίες παντελώς άγνωστες σε μένα μαζικά, και ίσως και κακές αν η κάρτα είχε 30-40 € ή το εισιτήριο 4-5. Το φεστιβάλ το αντιμετώπισα λόγω κόστους σαν μια κανονικότατη έξοδο για cinema στα Odeon. Τώρα όπως ειπώθηκε κάποιοι δεν έχουν πρόβλημα να τα δώσουν και κάποιοι στερούνται κάτι άλλο για να τα δώσουν. Είναι θέμα του καθενός και σεβαστό.

frufruka είπε...

Είχα καιρό να περάσω από το biographix, και σκέφτηκα να το κάνω τώρα μετά το φεστιβάλ γιατί όλο και κάποια ενδιαφέρουσα συζήτηση θα βρίσκεται σε εξέλιξη, σχετικά με τις ταινίες που είδαμε και μας άρεσαν και άλλες που είδαμε και δεν μας άρεσαν (γιατί έχω πάρα πολλά ερωτηματικά για την ελληνική ταινία Without, η οποία σάρωσε και στα βραβεία) και μπαίνοντας βρίσκω μια παράξενη συζήτηση σε εξέλιξη. Για να καταλάβω δηλαδή αν το εισιτήριο έκανε 4 ευρώ τότε ο πολιτισμός θα κρατούσε καλά, ενώ τώρα που το εισιτήριο κάνει 7, ο πολιτισμός έχει τα χάλια του!
Εμένα αυτό μου κάνει κάτι σε «προτιμώ-να-ξοδέψω-αλλού-τα-λεφτά-μου-και-όχι-στο φεστιβάλ-κινηματογράφου». Εντάξει δεν μπαίνει ζήτημα, όπου, όπως και ότι θέλει ο καθένας, αλλά συμφωνώ με τους προλαλήσαντες ότι δεν χρειάζεται να ξεφτιλίζουμε έναν πολύ σημαντικό θεσμό που γίνεται στην πόλη μας, που μας δίνει την ευκαιρία (όσους ενδιαφερόμαστε τέλος πάντων) να έρθουμε σε επαφή με δημιουργούς που δεν βρίσκουν εύκολα ή καθόλου διανομή, και μακάρι αυτά τα αφιερώματα που στριμώχνονται μέσα στο 10ημερο του φεστιβάλ, να πραγματοποιούνταν όλο το χρόνο στο Ολύμπιον, έτσι για να βγάζει τα λεφτά της και η σινεκάρτα (εντάξει αστειεύομαι).
Αλλά και για όσους πραγματικά το εισιτήριο είναι απαγορευτικό για να συμμετέχουν στον θεσμό, εντάξει το καταλαβαίνω αλλά δεν συμφωνώ με αφοριστικά συνθήματα.
Πραγματικά για μένα το φεστιβάλ κινηματογράφου είναι μια όαση μέσα στο Χολιγουντιανό οδοστρωτήρα (πρακτικά έχω διακόψει τις κινηματογραφόφιλες σχέσεις μου με αυτό το στούντιο), κρίμα που κρατάει τόσο λίγο
@mafalda / zlatko: γιατί δεν κρεμάτε κανένα πιο φιλικό στο σινεμά post, τουλάχιστον εσείς θα πρέπει να τις ξεσκονίσατε καλά τις αίθουσες του φεστιβάλ :))
Ειρήνη ειμίν

mmjrules είπε...

@ froufrouka
"(όσους ενδιαφερόμαστε τέλος πάντων)"

Για σένα δηλαδή ενδιαφέρον=πορτοφόλι, οι υπόλοιποι που δεν μπορείτε/θέλετε να δώσετε αυτά τα χρήματα, αδιαφορείτε?

Το αν είναι πολιτισμός δεν απευθύνεται στα έργα, αυτά είναι σίγουρα, αλλά στο φεστιβάλ ως διοργάνωση, ΟΧΙ ως περιεχόμενο.

Ακριβώς επειδή μου αρέσει το φεστιβάλ και το υποστηρίζω είμαι αυστηρός απέναντί του. Γιατί έχω απαιτήσεις από αυτό και γιατί πιστεύω στις δυνατότητές του. Επειδή μπορεί με τις κατάλληλες κινήσεις να εξελιχθεί σε κάτι πολύ μεγαλύτερο, ενώ με τις λάθος να μικρύνει.

Τις ανησυχίες μου τις μοιράζονται κι άλλοι:
http://www.in2life.gr/culture/cinema/articles/160427/article.aspx?mode=paging&m=27&pg=7

Αν πιστεύεις ότι με αυτά που γράφω "ξεφτιλίζω" το φεστιβάλ, μάλλον πρέπει να διαβάσεις προσεκτικότερα και με λιγότερο συναίσθημα τι έχω γράψει.